måndag 5 oktober 2009

Returning to Dhaka

I am back.

I skrivande stund sitter jag bakåtlutad på Doha Airport som till synes verkar ligga mitt i en öken, men jag vet inte om min iakttagelse är korrekt.

Under min resa hit, som startade i Karlstad för sisådär 15 timmar sedan, har främst två saker tagit min energi i anspråk. Det första läste jag i tidningen Kupé. Där redogjordes för länder som hade förbud mot platspåsar –och där Bangladesh nämndes –som en av staterna i Indien (!) Varför jag blir upprörd är för att det inte är första gången jag läser detta i en tidning. Jag begär inte att ALLA ska veta att Bangladesh är ett självständigt land sedan 1971 och inte har varit en del av Indien sedan britterna lämnade landet 1947, samma år som Pakistan bildades där Bangladesh blev en del –men skribenter/ författare/ journalister som skriver för en läskrets om tiotusentals måste väl lära sig att kolla sina fakta! Så om någon hittar en mailadress ska jag gladeligen skriva mitt första klagobrev till pressen.

Den andra grejen, som jag visserligen hade blivit förvarnad för, var Qatar Airlines’ till punkt och pricka efterföljande av regelverk och minst sagt omsorgsfulla invägning av bagage. För första gången fick jag snällt lägga upp mitt handbagage på bandet för viktkontroll. Övervikt. Visserligen bara 3kg vilket var en positiv överraskning. Men så kom den negativa, priset för övervikt uppgick till 320 SEK/kg så lyckan var kort. Men tack vare förvarningar hade jag precis innan jag lämnade hemmet i Karlstad lagt ur ett par jeans, en tröja och en bok vilket gjorde att mitt övriga bagage lämnade 1,8 kg till godo. Lucky me. Dock fick jag packa om. Rätt ska vara rätt. Men jag har aldrig sett en kö som har ombildats så många gånger med samma köande människor där en överhängande majoritet fick slänga en och annan bok till semestern för att undvika straffavgiften.

Nu sitter jag alltså i Doha och jag skulle kunna ge ungefär vad som helst för att få krypa ihop i fosterställning på golvet för att få sova! Men sömnen lär få vänta. Väl framme i Dhaka om 8 h väntar middag med min nya sambo, min gamla sambo och hennes nuvarande sambo.

Inga kommentarer: