onsdag 17 juni 2009

Candle lights

Blockljus, ficklampa och helst en uppladdningsbar fyrlampa är närmast ett måste i varje hem. Flera gånger varje dag inträffar ett strömavbrott. Det kan väl inte vara så farligt tänker ni. Nej förvisso inte -men med 40 grader utanför dörren när AC:n slutar fungera -då är det lätt att koncentrationen på jobbet brister och mjölken surnar. Men kanske skulle man försöka njuta av den stillheten och mörker som strömavbrotten på kvällen ändå bjuder på.

Denna vecka ska Bangladesh för första gången i historien göra en tidsomställning till "sommartid". Anledningen? Att man förväntas spara ofantliga mänger elektricitet om det är ljust en timme till på kvällen.

Bangladesh har även implementerat andra anmärkningsvärda lösningar för en bättre miljö. Platspåsar är mer eller mindre förbjudna och istället används vackra bagar gjorda av återvunnet papper eller jute. I Dhaka är endast fordon drivna av naturgas tillåtna för att minska de höga nivåerna av luftförorening i staden.
_________________________________________________________

Idag firar jag två veckor i Bangladesh (som för övrigt betyder "Country of Bengal"). Kanske borde intrycken vara fler, men sorgligt nog blir man avtrubbad vid resor även i fattiga länder. Detta trots att man ser stympade, missbildade -eller helt enkelt mindre bemedlade människor, vuxna och barn, varje dag som lever sina liv bland avgaserna i bilköerna i staden med 12 miljoner invånare, i ett dike eller vid en bensinpump. Men de flesta av dessa människor som man möter genom bilrutan eller på gatan har fantastiska ögon och fantastiska leenden. Hur kan dom, som inte har något, ge mig ett varmare leende än någon som har allt?
_________________________________________________________

Efter två veckor talar jag fortfarande endast ett fåtal ord av bangla. Men jag kan dirigera en rickshaw: rakt fram, höger, vänster -stopp! Och sedan tacka artigt. That's about it. Men den ska förbättras! Jag ska börja ta bangla-lektioner. Och människor här hjälper gärna till! Med 230 miljoner utövare i regionen är det lätt att hitta människor att prata med!

Andra lektioner jag har börjat ta är tennis. Nu är siktet inställd på att bli bra. Minst. Med två års häng på Nordic club framför mig tycker jag det är en realistisk målsättning. Utmana mig gärna när jag kommer hem;)


Inga kommentarer: