onsdag 3 juni 2009

Forsta dagen i Dhaka

Jag skulle inte kalla Dhaka en speciellt vacker stad. Lite kaotiskt blir det nar bilar, tuktuks och rickshawer ska trangas pa gatorna till synes utan filsystem, undvika alla stora hal i vagarna, gora u-svangar och parkera lite var som helst. Halvfardiga/ rivna hus blandas med statligare uppforda kakar och fallfardiga skjul. Elledningar hanger kors och tvars i stora knutar. Overallt finns stora reklamskyltar for allt mojligt. Kvinnorna bar vackra Salwar Kamez i alla de farger och tygaffarerna tillsammans med skraddarna ligger tatt. Inte ett Mc D sa langt ogat kan na.
__________________________________________________

For att ga tillbaka lite till formiddagen sa unnade jag mig en timmes fot- & axelmassage pa Bangkoks flygplats. Det var fantastiskt skont och tillsammans med min trotthet somnade jag till nagra ganger men vacktes snabbt av mina egna snarkningar.

Vid Gate C6 dar Dhaka-flighten utannonserades fanns ca 150 ombordstigande passagerare. Av dessa var den stora majoriteten bangladeshiska man. Ca 10 st var kvinnor daribland jag, som dessutom var ensam vit kvinna. Intressant iakttagelse.
Dagens tempo har varit hogt. Vi startade med en lunch pa Nordiska klubben, som ska bli mitt hang out med bland annat swimmingpool, tennisbana och tradlost internet. Darefter gjorde vi en kort men effektiv shoppingrunda for att forse mig med en ny garderob. Se vad jag hittade!
En sak glomde jag dock packa ner; ficklampan! Sara, din pannlampa hade varit perfekt for stromavbrottet som intraffade medans jag stod i duschen och jag fick sedan anstranga mig for att minnas hur och var jag hade packat mina klader som jag trevande fick satta pa mig. Every day-life in Bangladesh.

1 kommentar:

Sara Isman sa...

Haha, jag visste väl att du förr eller senare skulle förstå vad man har en pannlampa till! Och varför man har den om inte i sängen - jajemän, det är previs där jag förvarar min - så åtminstone på sängbordet där man exakt vet var den är och kan hitta den de där nätterna utan ström när man måste rusa till toaletten! Vilket är precis vad jag har gjort i natt; sov med pannlampan runt halsen hos BanBatt, dvs den bangadeshiska armén vilket kom väl till pass på mina otaliga turer till just toaletten. Ja ja, jag ska inte klaga, jag har ju faktiskt varit här i sex veckor, så en natt med diarré ska man vl klara av ;)