lördag 18 april 2009

(Vatten)krig

En lördag i april varje år kan vi vara helt säkra på att solen kommer skina. Och just den dagen är vi många, närmare 14.500 personer, som hellre går in ett dunkelt Globen för att få rysningar av den svenska nationalsången och senare av "We are the champions" i ett regn av guldkonfetti. Dagen då SM-finalerna i innebandy spelas! Varför är jag inte där??
__________________________________________________________

I Thailand har det nya året just firats in. Men festligheterna har överskuggats av den politiska oron i landet. För två år sedan firade jag själv in det thailändska nyåret, Songkran, som boende i Bangkok. Traditionsenligt och oundvikligen deltog vi i det hysteriska vatten- och lerakrig som utspelade sig på gatorna. Leran ska bringa tur in i det nya året.

I år har kriget i det högmonarikiska landet stått mellan rödskjortorna och gulskjortorna. Och allt kretsar runt den fd Manchester City-ägaren och korruptionsanklagade Thailands rikaste man, Thaksin, som nu befinner sig i landsflykt. För eller emot. De senaste 2,5 åren har politiskt kaos präglat Thailand. Ingen politisk ledare har lyckats bringa stabilitet då folket genom häftiga protester och demonstrationer, som nu har skördat sina första dödsoffer, visat sitt missnöje. När blir Thailand åter redo för demokratiskt styre? Svenskarna verkar ovanligt toleranta mot landet som har dödsstraff, barnarbete, summariska avrättningar och ett separatistiskt våld som krävt över 2500 människoliv i södra Thailand bara de sista åren, för att nämna några av landets mindre smickrande sidor. Svenskarna, toleranta eller okunniga?


_________________________________________________________

Jag har haft en fantastiskt skön aprilvecka med sol och goda vänner. Imorgon bär det av till mitt andra hem, eller ett av dom, Göteborg. Där ska jag göra min sista vecka på Förvaltningsprocessenheten innan min tjänstledighet. Jag kommer sakna den sociala trygghet och glädje mina kollegor ger mig. Jag kommer även sakna andra fina människor som jag har i min omgivning, när jag reser iväg. Men jag tror på en bra sista vecka med mycket sol, vänner & sangría!

!Viva la Primavera!




5 kommentarer:

Kajsa sa...

Spännande läsning i framtiden! Denna blogg kommer jag definitivt inte att missa. Men glöm inte att uppdatera VARDAGLIGEN! OCh håll fötterna på jorden när du konkurrerar mot londinbella... :)

När åker du till Bangladesh?

Kram Kram

Ass sa...

Kul med blogg :) och du, nästa år är vi i Globen igen -det var inte samma sak i soffan :S Glöm inte solglasögonen då bara ;)

Nika sa...

Remissvar: Jag gillar valet av färger. Fint och vårgrönt!

Hanna sa...

Det var lite klurigt att identifiera dig Nika -men efter att ha läst några av dina syrliga inlägg om familj & släkt är identifikationen klar;)

Zäta sa...

Kul att läsa om vad som händer med dig! =) Anna berättade att du inte kunde komma till helgen :-( synd...men det får bli fler gånger =)Kram